FANDOM

Gwiezdne wojny, część I: Mroczne widmo (ang. Star Wars, Episode I: The Phantom Menace)

- chronologicznie pierwsza część sagi Gwiezdne wojny, a nakręcona jako 

czwarta w 1999r. Jej reżyserem jest George Lucas. Film opowiada o dzieciństwie Anakina Skywalkera, przyszłego Dartha Vadera. 10 lutego 2012 do polskich kin trafiła wersja w 3D.

Fabuła Edytuj

Federacja Handlowa rozpoczęła blokadę planety Naboo. Mistrz zakonu Jedi – Qui-Gon Jinn i jego uczeń-padawan, Obi-Wan Kenobi wraz z droidem naprawczym R2-D2 ewakuują czternastoletnią królową Padmé Amidala. Niestety ich statek kosmiczny zostaje uszkodzony przez droidy, a załoga zmuszona jest do awaryjnego lądowania na pustynnej planecie Tatooine. Okazuje się, iż potrzebna jest wymiana części w maszynie. Pomocy podróżnikom użycza dziewięcioletni niewolnik – Anakin Skywalker, który zaprasza ich do swojego domu oraz szybko zakochuje się w królowej. Z kolei R2-D2 zaprzyjaźnia się z droidem chłopca – C-3PO. Qui-Gon zaś wyczuwa w chłopcu wielką Moc, którą posiadają rycerze Jedi. Mistrz bada próbkę krwi młodego Anakina. Wyniki wykazują, że w krwi chłopca znajdują się midichloriany – mikrokomórki, które sprawiają, że ich posiadacz jest "wrażliwy na Moc" i może się i może się nią posługiwać. Ich liczba w organizmie tego młodego niewolnika jest większa niż w organizmie najpotężniejszego mistrza Jedi – Yody. Gdy Jedi pyta matkę Skywalkera – Shmi Skywalker, kto jest ojcem chłopca – ta odpowiada, że nie było żadnego ojca. Jak się później okazuje – to nie żaden mężczyzna począł Anakina, lecz zrobiły to wcześniej wspomniane midichloriany. Qui-Gon wpada na pomysł, by przedstawić chłopaka Radzie Jedi, lecz nie ma on pieniędzy na naprawę statku. Skywalker oferuje pomoc – ma zamiar zbudować pojazd i wystąpić w kosmicznym wyścigu, w którym dozwolone są wszystkie nieczyste zagrania a nagrodą jest wielka kwota. Wkrótce młodzieniec startuje w wyścigu i wygrywa jako jedyny dolatując do mety.

Gdy statek jest już naprawiony Jedi zabierają chłopca na planetę Coruscant, gdzie przedstawiają go Radzie (wcześniej jednak ma miejsce walka z Mrocznym Jedi – Darthem Maulem, po chwili jednak bohaterowie odlatują). Członkowie Rady jednak nie zgadzają się na szkolenie chłopca (za argument podają, iż jest on zbyt stary, by rozpocząć szkolenie – zasady bowiem nie pozwalają na szkolenie kogoś, kto ma więcej niż pięć lat). Qui-Gon wraz z Obi-Wanem, Padmé i Anakinem udają się na Naboo, gdzie później toczą bitwę z droidami. Młody Anakin oddziela się od grupy, zasiada przed sterami Y-Winga i niszczy stację dowodzenia droidami, co przeważa nad przebiegiem bitwy, ponieważ wszystkie droidy zostają wyłączone. W tym samym czasie Qui-Gon Jinn i Obi-Wan Kenobi staczają walkę na miecze świetlne z Darthem Maulem. Po chwili Kenobi zostaje odłączony od swojego mistrza i zmuszony jest obserwować jak wróg przebija jego ciało mieczem świetlnym. Młody Obi-Wan jednak szybko uwalnia się, ale Maul zrzuca go do otchłani. Kenobi traci miecz i desperacko stara się chwycić stromej ściany. Po chwili wyskakuje z otchłani, za pomocą mocy chwytając w locie miecz swego mistrza i po krótkiej walce zabija przeciwnika. Przed śmiercią Qui-Gon prosi Obi-Wana, by wyszkolił Anakina na rycerza Jedi. Rada spełnia jego ostatnią prośbę. W ostatniej scenie Mrocznego Widma widzimy Kenobiego i Skywalkera na pogrzebie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki